English

Project

The Bridge project is een initiatief van Rijkswaterstaat en Studio michiel van der kley in samenwerking met de Tue.

The Bridge project gaat over innovatie, het toepassen van nieuwe technieken in de bouw, over 3D printen van beton en over nieuwe manieren van samenwerken.

Het idee is ontstaan in een atelier van Michiel van der Kley, waar de top van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu op bezoek was. Ze waren daar om de vorderingen van het 3D-printen van beton te aanschouwen. De toenmalige Directeur Generaal, Jan Hendrik Dronkers, raakte zo enthousiast over het verhaal, de techniek die er bij hoort en vooral het ‘disruptieve’ karakter van het geheel dat hij Michiel van der Kley diezelfde dag nog uitdaagde om een fietstunnel te ontwerpen die te 3D-printen was.

Bij het zoeken naar een locatie werd de keuze voor Nijmegen gemaakt. Nijmegen is in 2018 Green Capital of Europe en Nijmegen wilde nog wel een blijvende herinnering hebben aan dat heuglijke feit. Verder pratend over de precieze locatie werd duidelijk dat een tunnel niet makkelijk zou zijn; eerder zou er ruimte zijn voor een brug. Dat is deze brug geworden.

Innovatie

Dit geeft misschien ook wel meteen aan waar dit allemaal ook nog eens over gaat.

Samen met RWS onderzoekt Michiel van der Kley in hoeverre deze techniek ons in staat stelt om een veel groter vormvrijheid aan te kunnen. We zijn op zoek naar ontwerpen die je op een normale en traditionele manier niet kunt maken.
De meeste beton constructies worden nu nog gemaakt met behulp van mallen. Die mallen zijn niet alleen duur, ze zorgen ook voor een grotere eenvormigheid. Bij 3D printen gebruik je geen mallen. Je 3D print het materiaal in dunne lagen en laag voor laag zodat het object als het ware vanzelf ontstaat. En je print alle objecten één voor één, dus je kan heel makkelijk variatie toepassen.

Daarnaast is het interessant dat we heden ten dage beschikken over computer-software en technieken die het mogelijk maken om niet alleen dit ene model maar eigenlijk een hele serie van modellen te kunnen maken en uitwerken. Modellen die allemaal wel degelijk familie zijn van elkaar maar toch ook allemaal verschillend.

Nieuwe manier van bouwen

Met deze, zogenaamde, parametrische software kun je op een hele andere manier werken. Er is een initieel ontwerp natuurlijk maar niets staat al meteen vast. Je moet het meer als een recept zien. Door in het model alle gegevens in te voeren die van invloed kunnen zijn op het bouwsel, zoals de lading die het moet dragen, de gesteldheid van de grondlagen, de wind op die plaats en de toepassingen zoals voetgangers- of autoverkeer, wordt de brug als het ware voor je ogen zo aangepast dat het dan pas zijn definitieve verschijning krijgt. Onder invloed van de bovengenoemde gegevens kunnen poten dikker worden, kunnen er misschien meer of minder poten worden gebruikt, kan het wegdek lichter of juist zwaarder worden uitgevoerd en dit allemaal met een druk op een knop. Of door een paar waardes te veranderen. Alle op deze manier gemaakte bruggen zijn daardoor anders maar onmiskenbaar familie van elkaar.

Baanbrekend en vernieuwend

Vroeger (eigenlijk nu) moesten alle tekeningen telkens opnieuw worden gemaakt en voorgelegd aan bouw- en schoonheidscommissies. Straks is het hopelijk zo dat we met eenzelfde parametrische opzet van het ontwerp (het recept) slechts de nieuwe waarden voor lading, lengte en grondcondities hoeven in te voeren en er rolt een nieuwe brug uit.
Het ontwerp is dus eigenlijk een familie van bruggen waarbij niet een brug hetzelfde is of hoeft te zijn. Dat is natuurlijk de kracht van 3D printen.

Deze techniek maakt dus ook dat er in de hele ketting van ‘ontwerper – opdrachtgever – constructeur – aannemer’ een hoop kan veranderen.
We denken dat deze manier van produceren er voor gaat zorgen dat aannemers, constructeurs en ontwerpers een andere rol krijgen. Ontwerpen worden ‘levende’ ontwerpen, die zich aanpassen aan de omstandigheden; constructeurs worden veel meer in het voortraject betrokken en aannemers zouden wel eens met minder mensen kunnen werken en ook andere mensen.

Eerst maar eens zorgen dat deze brug gaat komen.